Zeer geslaagde middag en avond rond en in de dorpskerk Bathmen

Afgelopen zaterdag, 17 augustus was het een drukte van belang rond en in de dorpskerk.

Burgemeester Heidema opende om 14.00 uur de Brocante, georganiseerd door de Stichting Vrienden van het Monument Dorpskerk Bathmen, waarvan de opbrengst bestemd is voor het onderhoud van onze mooie oude Monument. Bij die gelegenheid overhandigde de burgemeester tevens het eerste exemplaar van het boekje van het honderd jarig bestaan van de oranjecommissie Bathmen aan Jan van Ark en nazaten van de oprichters van de oranjecommissie Bathmen, 100 jaar geleden, en Jan Voortman voor zijn oranje- museum.

Het werd een hele levendige, gezellige boel op het kerkterrein Velen kwamen op het ruime aanbod van de Brocante af ,Alle artikelen voor de Brocante zijn ingebracht door de inwoners van Bathmen De middag werd vrolijk opgeluisterd door het Odano kwartet en een afvaardiging van Orpheus.

Het weer was heerlijk, waardoor de bezoekers alle tijd namen voor de aankoop van de spulletjes, het nuttigen van een drankje met een koekje, of een stuk cake, ook allemaal gebakken door de Bathmense bevolking.

Alle spulletjes en baksels etc. konden worden getoond in de door ‘t Bockje gesponsorde compleet aangeklede stalletjes. Ook het wand-decor in de kerk werd gesponsord door ‘t Bockje.

Tegen vijven was het tijd voor de borrel, voorafgaand aan het diner, die door het mooie weer buiten kon worden gedronken, en waar Wim Wiltink op zijn accordeon de diner-gangers alvast in een vrolijke sfeer bracht.

Om zes uur gingen de deelnemers van het (uitverkochte) diner aan tafel in de tot een mooi sfeervol restaurant omgetoverde dorpskerk, waar de gasten een heerlijk drie- gangen menu kregen voorgeschoteld Het diner was uitstekend verzorgd door Brasserie Boode voor wat betreft het voor- en nagerecht en de totale aankleding van de kerk, en slagerij Linker met Ieke Buurma en Suzan van Dijk voor wat betreft het hoofdgerecht.
De bediening liep als een trein, verzorgd door een elftal, gevormd door negen dames en zelfs twee heren, die alle gasten van eten en drinken voorzagen, op een wijze alsof het dagelijks werk voor ze was.

Het gezellig samen eten werd nog mooier door de prachtige muziek van het Hongaarse orkest Frysk Csardas, uit Friesland, dat belangeloos speelde voor dit goede doel en de gasten meenam op een muzikale reis door Hongarije, Rusland en Roemenië. Een staande ovatie was hun deel.

Met dank aan alle sponsoren, hiervoor al genoemd, en DA Höften, Flora Inn, De Kleerkist, De Negro boekhandel, La Rana Pizzeria, Kadokido, Philips bakkerij, bakkerij Nijkamp, Kloas in ’t Hof en Grave tuincentrum, Emté voor de spontaan gegeven prijzen voor het rad van avontuur.

Het bestuur van de stichting prijst zich gelukkig op zo’n mooie dag te kunnen terugkijken, waarop Bathmen zich van z’n beste kant heeft laten zien.

Alle vrijwilligers die bergen werk hebben verzet in de vorm van organiseren, spullen inzamelen, bakken, sjouwen om de kerk om te kleden tot restaurant en na het diner weer tot kerk, geweldig bedankt.