Huis aan huis actie: verkoop wijn en sap op zaterdag 15 december 2018 t.b.v. restauratie orgel!

Restauratie van het kerkorgel in de Bathmense Dorpskerk is hard nodig!

Al in 1206 wordt er een bescheiden kerkje genoemd in ‘Batman’, zoals Bathmen toen nog  als onderdeel van het gouw Deventer in geschriften voorkwam. In later eeuwen is dat kerkje in verschillende fases het zo centrale en karakteristieke monument Dorpskerk geworden.

In die Dorpskerk bevindt zich nog een ander monument, het prachtige, al uit 1876 daterende Holtgräve-orgel. Bij de grote restauratie van de Dorpskerk zelf in 1976 werd besloten het orgel niet te vervangen, maar te zijner tijd te restaureren. Onlangs bleek bij onderzoek door deskundigen dat restauratie nu dringend noodzakelijk is.

Dat het hard nodig is zegt ook Ingeborg van Dokkum-Prins. Sinds een jaar is Ingeborg de 1eorganist van de Dorpskerk in Bathmen. Een job waar ze veel voldoening en plezier in beleeft. “Dit historische orgel is een prachtig instrument, met veel mogelijkheden en een mooie klank. Zowel voor begeleiding in kerkelijke diensten, maar zeker ook voor concerten. Ook als solo instrument en in ensembles met muzikale mogelijkheden voor veelzijdig en veelkleurig repertoire biedt het prachtige mogelijkheden”. Maar het orgel is nu echt toe aan groot onderhoud. Er is sprake van toenemende corrosie aan vitale onderdelen. Die moeten door nieuwe vervangen worden. Dat is een niet verwachte, veel ingrijpender operatie. Het betekent veel meer werk voor de orgelbouwer met dus extra, niet begrote, financiële gevolgen.

Ingeborg van Dokkum-Prins: “Het is echt nodig, het betekent veel voor het toekomstig gebruik en het behoud van het monumentale orgel. Ik wil ook zeker bijdragen, met het geven van benefiet orgel concerten. Het is prachtig dat ook de Stichting Vrienden van het monument Dorpskerk Bathmen hiervoor nu wervingsacties voert”.

Als ik zaterdag even de Dorpskerk binnenloop, puft Henk Jansen, één van de initiatiefnemers van die Stichting met onder andere Joop Blaauw, even uit. Henk Jansen: ,,We hebben net onder andere 500 flessen sap de kerk binnen gesjouwd en dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Maar het is allemaal voor het goede doel. Want op aanstaande zaterdag 15 december gaan vrijwilligers met bakfietsen het dorp in, straat voor straat, huis aan huis, met heerlijke wijn en natuurlijk ook dit appel- en perensap.’’ Bovendien kunnen (via de flyer/bestelbon) alle mensen in dorp en buitengebied bestellen en het gewenste ( zo mogelijk nog voor de Kerstdagen) bezorgd krijgen. Henk Jansen: ,,Want de restauratie moet echt doorgaan om het monumentale orgel voor de toekomst te behouden en daarvoor is geld nodig. Wij hebben als Stichting Vrienden van het monument Dorpskerk Bathmen nog meer initiatieven in petto voor 2019, maar we hopen vurig dat we op 15 december een forse eerste slag slaan.’’

8 december 2018
Evert van de Weg